Mugg-meningar

Det fanns en tid när jag ofta åkte till Stocke o inte ofta utan alltid tog in på det anrika Hotel Esplanade för att få god nattsömn. Checkade in på en Strandväg för att få checka in deras morgonkoppar som en ung fröken fyllde med varm choklad. Man blir chå'gla'.

Så blev det istället lya i Gamla Stan. Och jag kunde husera hemmavid även i hufvudstaden. Sedan bort med den o in med liv som i sången, bo-på-Ritz-är-inte-längre-intressant osv. & underteckad struttade hellre in på andra sidan av Nybrovik. Rätt in på af Chapman. Flerbäddsrum på vandrarhem, totalt obrydd att dela med främmande gäster.

Nuförtiden delar jag Söderlyor, Kungsholmenkåkar o Värmdövillor med vännerna när avlägger visit i norr. 

Och när jag är här har jag fortsatt med mig en fläkt från den första fasen. Koppen från hotellet. Funnen långt in på porslinshylla i übervälsorterad butik. Och säg inget till någon men den varma drycken smakar allra godast när den dricks på Lis Mejeri. 


// MejeRina