Pågående på Lis



Patronen jobbar & drar in stålars till hushåll.

Målsman myser & drar djupa andetag o blickar åt alla håll. 

Alla har vi våra olika sysslor. 

Och vad jag gör denna nationalparkernas dag tjugofjärde maj tvåtusenfjorton?

Handskriver & målar mig igenom åsk-kvalmiga timmar och undrar vad vår gårdstomte tillbringar sin tid en dag som denna. Är han ute i garaget och liksom jag klurar på hur höns bäst ska få sig ett rede där? Krattar han de stengångar vi tidig vårvinter fann ur trädgårdsglömska? Ser han till att morötter & majrova gror som bäst där ute i landet? Tar han sig en svängom på de stora öppna ytorna nere på bottenvåningen? Är han inne i min garderob och styr upp viss oreda bland ylletröjorna där under takbjälkarna?

Gud vet. 

"För sin hand genom skägg och hår, 
skakar huvud och hätta
nej, den gåtan är alltför svår, 
nej, jag gissar ej detta
slår, som han plägar, inom kort 
slika spörjande tankar bort, 
går att ordna och pyssla, 
går att sköta sin syssla."


// MejeRina