Grillbrasa

Igår var åter en sån där dag då det låg alldeles för mycket ris, pinnar & stockar i en hög nere vid Ramsjö Kanal.

Eftersom jag skulle få främmat & MejeRina var på vift så tänkte jag dra igång ett manligt matlagningsprojekt där jag både eldade upp ris & pinnar samt skulle bli mätt & belåten.

Så jag bad min kötthandlare Lotta på Dennfood, eller Kött-Lotta som hennes frisör kallar henne att ordna någon form av köttbit som passar till mig & en vän.
Jag måste ha glömt att nämna att min vän var människa & inte en Tyrannosaurus Rex, för hon lämnade en grissida på 6 kg.


Den rimmade sidan var tänkt att kläs in i folie tillsammans med chorizo, vitlök, andra lökar, örter, rökt paprika, chipotle & lite annat som råkade finnas inom armlängds avstånd. 
& så gjorde vi.
Men vi använde bara halva köttbiten.


Sen täpptes den till med mer folie & ståltråd för att sedan hystas rätt in i elden. 
& där fick den ligga & svettas ordentligt under hela Tipsextra plus tilläggstid, nedjogging & eftersnack.


Ca 3,5 h senare så tog vi in paketet & gjorde en majonnäs på fettet, chorizon & kryddorna, skar upp det ultramöra köttet & åt det med sallad.


Sen blev vi mätta, skålade, skrålade & hade det trots att vi är män riktigt riktigt mysigt.

Av andra halvan skall vi göra äggakaka. Eller äggakaga som de säger. Dedäringa.

// Patron Blidberg