Lis Mejeris julkalender, S01E17

Ni vet det finns sysslor som en plötsligt kan tänkas ha, som en inte alltid har haft. Sånna där göromål som man får & gör sig. Som skapas av en ny situation. Inte trodde väl jag för ens något åt sedan att kvällar skulle kunna ägnas åt lyckan av att hålla fyr i kaminernas brasor, av att tassa runt och skvätta vatten i otaliga fönsters blomster & se till att katten har nyupptrappat vatten & extragod mat på tallriken. 

Inte trodde väl jag att vifsa runt & sopa innertrappen, att kånka in ved från uthuset & att i snålblåst vandra en runda runt kåken på utsidan i för att se att allt är på sin plats, skulle kunna vara gemytligt. 

& det tror jag inte alltid nu heller. För självklart & givetvis finns det dagar då inget av ovanstående står högst upp på önskelistan. Då man tänker att det vore satan så behändigt att åter hyra en citylya med 67 steg till torget. Men du, de dagarna är lätträknade.

Och idag är jag inte upplagd för att kalkylera. Utan trixar vidare. Nynnandes. Och hänger upp halmbock & gammeltygtomte i trädet vi släpat in. 

Inget glitter i år. 
Väljer sticksigt änglahår. 


Och tittar leende in i vårt musikrum gör vår decembergäst, där den sticksiga inrättningen står o ser ut som vackra granar gör mest. & han säger att om jag behöver mer ängla-ludd, så klipper vi en bit av hans skägg eller vita jackmudd. 

// MejeRina